Meten en bijsturen

AthosWeb plaatst in alle gerealiseerde projecten standaard de code waarmee de statistieken van uw website/webshop worden gemeten.

In het statistiekenprogramma zijn standaard gegevens in te zien over het aantal bezoekers van de site, de meest bezochte pagina’s, de gemiddelde tijdsduur per pagina, bij welke pagina’s de meeste bezoekers de website/webshop hebben verlaten, etc.

Naast deze standaard informatie kunnen doelen ingesteld worden om te meten hoeveel bezoekers een bepaald punt bereiken.
Het winkelwagenproces is een voorbeeld van een doel, of het invullen van een contactformulier.
Dit doel bestaat uit meerdere stappen. Een contactformulier bestaat uit 3 stappen:

  • Op de contactpagina komen
  • Het formulier invullen en verzenden
  • Op de pagina van bevestiging komen

Het percentage van bezoekers dat tussen 1 van die stappen het doel verlaat, dus naar een andere pagina gaat of de website/webshop verlaat is het uitvalpercentage.
Indien dit uitvalpercentage te hoog wordt gevonden, kan AthosWeb onderzoek doen waarom bezoekers het doel in deze stap verlaten. Lees meer hierover in meten is weten.

Aan de hand van dat onderzoek zijn aanbevelingen te doen of kan AthosWeb zelf aanpassingen doorvoeren. Het verbeteren van de stappen waardoor het uitvalpercentage lager gaat worden, heet conversie optimalisatie (Conversion Optimization).