Wanneer is uw website of webshop succesvol? Statistiekenprogramma’s meten standaard het aantal bezoekers, het aantal paginabezoeken, de gemiddelde tijdsduur per pagina, etc.

Voor puur informatieve websites is dit voldoende informatie, maar websites en webshops (vanaf nu site genoemd) worden steeds interactiever.
Zo is het bij webshops mogelijk om bestellingen te plaatsen, een productbeoordeling te plaatsen en een inschrijving op de nieuwsbrief te doen.
Bij websites is het bijvoorbeeld mogelijk om een contactformulier in te vullen of een reservering te plaatsen.

In de statistieken kunnen doelen worden ingesteld om deze acties te kunnen meten. Een voorbeeld van een doel in de webshop is de winkelwagen. Om dit doel te kunnen meten moeten de verschillende stappen worden aangegeven, voor een winkelwagen zijn dit meestal zes stappen:

  • winkelwagen overzicht
  • klantgegevens
  • keuze betaling en verzending
  • controle
  • betaling
  • bevestiging

Per stap komt er code op de site te staan die aan het statistiekenprogramma doorgeeft of de bezoeker in deze stap is gekomen.

Als uit metingen nu blijkt dat veel bezoekers in stap 2 het proces verlaten (ze zijn niet in stap 3 gekomen), dan is het duidelijk dat stap 2 niet aan de verwachting van de bezoeker voldoet. Op dat moment komt de expertise van AthosWeb van pas om te beredeneren (en een oplossing aan te dragen) waarom de bezoekers hier het proces verlaten.

Door het meten van statistieken kan AthosWeb knelpunten op de site ontdekken. Door deze pagina’s/processen te optimaliseren (conversie optimalisatie), behaald de site een beter resultaat. In het geval van een webshop zal dit invloed hebben op de omzet.

We helpen u graag met online oplossingen!

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op: